Pentru cei care nu o cunosc, Oana Voicu este cadru didactic asociat la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, fondatorul agenției de PR și marketing, Creative Ideas și inițiatorul asociației pentru educație CREDU.
Î: Oana, acum, după mulți ani în câmpul muncii cum ai descrie cariera ta?
O.V.: Parcursul meu profesional nu a fost unul tipic pentru absolvent de PR și comunicare, ci mai degrabă aș putea spune că a fost un drum al experiențelor, ghidat de schimbări.
Î: La terminarea liceului ai ales Relații publice și comunicare, care au fost motivele din spatele acestei decizii?
O.V.: Felul în care oamenii vorbesc, transmit mesaje, comunică și își construiesc relații a fost una dintre pasiunile mele încă din adolescență, așa că studiile în cadrul Facultății de Relații publice și comunicare au fost o alegere firească. Am continuat cu studii de marketing politic (Sciences PO Lyon), marketing strategic (Facultatea de Marketing, ASE București) și educație creativă (The University of Sheffield și The University of Edinburgh).
Î: Și carierea ta profesională cum a debutat? Cum a fost primul job? Ai avut un plan chiar de la început?
O.V.: Legat de ceea ce am făcut după terminarea studiilor, de job-urile pe care le-am avut, de deciziile și experiența profesională, nu pot spune că am urmat un plan clar sau că am avut un drum cu o evoluție ierarhică liniară. A fost o călătorie mai mult ghidată de experiențe. Inițial am lucrat în zona PR și marketing, însă la scurt timp am făcut prima schimbare de direcție și am decis fac o incursiune în sectorul public, așa că am fost un an Consultant PR în Ministerul Culturii. A fost o experiență diferită de tot ceea ce făcusem până la momentul respectiv, însă extrem de utilă pentru că atunci mi-am dat seama că mie mi se potrivește cel mai bine o activitate în domeniul privat, mai exact servicii de marketing și PR. Această idee s-a concretizat în agenția Creative Ideas pe care am înființat-o în 2007 și pe care o administrez și în prezent.
Î: Cum este să coordonezi o agenție de marketing și comunicare?
O.V.: Este un domeniu dinamic, cu provocări, însă este și despre încredere, despre relația cu oamenii, prin prisma parteneriatelor de lungă durată pe care le-am dezvoltat cu clienții în toți acești ani.
Î: Am citit despre un proiect al tău din sfera educației, oferă-ne câteva detalii?
O.V.: Chiar dacă pare că aici se termină povestea mea profesională, nu este chiar așa. În 2011 am mai adăugat o ramură în cariera mea, primul meu contact cu învățământul și cu studenții (Facultatea de jurnalism și științele comunicării, Universitatea București). Și din păcate, chiar dacă este minunat să fii profesor/formator/educator/învățător, sistemul public cu lipsurile sale, îți lasă un gust amar, indiferent cât de dedicat ești. Întâlnirea cu tinerii, cu temerile lor legate de viitor, cu nesiguranța economică și socială în care trăiesc, m-au făcut să ajung la decizia că vreau să mă implic, nu doar predând la catedră, ci prin printr-un program național (Creative Education, proiect al asociației CREDU) prin care să sprijin cât mai mulți elevi și studenți în procesul de învățare.
Î: Povestește-ne mai mult despre CREDU – Creative Education
O.V.: Programa școlară este neatractivă, stufoasă și învechită, iar o parte dintre profesori sunt depășiți, ei înșiși neavând acces la programe bune de perfecționare sau specializare,... aceasta este o mică parte a șirului lung de probleme din învățământul românesc. Unii părinți, chiar dacă știu foarte bine aceste lucruri, nu au timp sau resurse pentru a face ceva. Cel mai des și cu eforturi materiale, reușesc să ducă copiii la meditații la engleză și matematică. Mulți nu își permit nici măcar o culegere sau un caiet de exerciții suplimentare. Cei mai norocoși au resurse și de o activitate recreativă sau creativă în plus – un sport, pian, dans sau pictură. Iar aici intervine Creative Education, pentru copiii și pentru părinții copiilor care fie nu au resurse, fie nu au acces la o educație de calitate.
Unul dintre proiectele asociației CREDU – Creative Education este EDPost. Este o revistă online și este gratuită. Pe EDPost, părinții pot accesa resursele educaționale la un nivel corespunzător astfel încât copilul să își poată continua pregătirea la un nivel optim.
Î: Ce fel de resurse pot găsi părinții care accesează EDPost?
O.V.: EDPost pleacă de la premisa că gândirea creativă este nativă la copii. Așa că resursele oferite aici țin cont de imaginațiie, creativitate și inovație. Părinții care doresc să își susțină copilul în procesul de învățare sau copiii mai mari care sunt curioși pot găsi pe această platformă materiale care îi ajută în urmărirea pasiunilor. Pentru EDPost, ideea a fost să distribuim resurse pentru părintele care se implică în mod activ în procesul de învățare al copilului, de aceea este și o oportunitate de consolidare a relației părinte-copil și o activitate mult mai valoroasă.
Însă EDPost este doar o componentă din Creative Educațion. Pe lângă platformă educațională, proiectul are și o serie de alte proiecte pe care le implementăm în școli, grădinițe și afterschool-uri, proiecte care abordează punctual problemele cu care se confruntă elevii azi.
Î: În contextul în care școala este mai mult online, sunt probleme specifice acestui tip de învățare?
O.V.: Atunci când copiii își petrec perioade lungi în fața ecranelor există riscul să dezvolte obezitate. Chiar în această perioadă avem două programe care abordează tema alimentației la copii și obiceiul nesănătos de a mânca în fața ecranului. În aceste întâlniri sau ateliere, moderatorii le transmit copiilor, prin joc, informații despre diferite alimente, de ce e bine să mănânce fructe în loc de dulciuri sau să nu mănânce câte o gustare în fiecare pauză pe online și sunt explicate efectele comportamentelor alimentare nesănătoase. Dar totul prin joc și cu informația adaptată categoriei de vârstă, pentru că într-un fel vorbim cu copiii de grădiniță și în alt fel cu cei de gimnaziu. Pentru că nu putem să ajungem în toate școlile din țară, am pregătit și materiale pe care le vom distribui unităților de învățământ. Vor fi disponibile și pe EDPost, bineînțeles. Alte proiecte din cadrul Creative Education sunt direcționate către valoare muncii, în contextul în care se observă o tendință a noilor generații de a căuta recompense imediate sau către stimularea curiozității copiilor, prin învățarea unor lucruri noi, dar și practice în același timp.
Î: Poți să ne dai câteva exemple, te rog, de lucruri concrete și practice, utile pentru copii?
O.V.: Avem o listă cu domenii pe care le abordăm în proiectul #cevanou, însă este o listă deschisă, pe care o adaptăm în permanență (nutriție, sport, sănătate, muncă, cultură, știință, ecologie, financiar, ...). Materialele îi vor pune pe copii să se gândească și să își răspundă la anumite întrebări, de exemplu De ce să reciclez? Cum funcționează creierul? De ce apare curcubeul? De ce transpirăm? De ce dormim?. Sunt și subiecte legate de evenimente de actualitate, de exemplu, pornind de la evenimentele recente din Afganistan – drepturile omului, statutul femeii, libertatea de exprimare, ... Teoretic la aceste întrebări copiii găsesc răspunsul și în materia școlară, pentru că, de exemplu ei învață la geografie cum se formează curcubeul, însă Creative Education propune o metodă alternativă, mai atractivă pentru copii.
Î: Dar dacă învață despre curcubeu în Crative Education, nu se va plictisi la școală?
Din contră, Creative Education are ca misiune să stimuleze apetitul pentru cunoaștere. Materialele acestui proiect sunt concepute în așa fel încât copilul să își caute apoi singur informații despre lucrurile care îl pasionează și să aprofundeze informațiile pe care le are deja.
Î: Care a fost cea mai mare provocare profesională din ultimii ani?
O.V.: Provocarea cea mai mare a ultimilor ani a fost să găsesc o modalitate echilibrată să îmbin aceste două proiecte: Creative Ideas – agenție de PR și marketing și CREDU - Creative Education – proiect național de educație. Elementele cheie într-o abordare comună sunt educația și creativitatea, așa că am redirecționat serviciile agenției către marketing educațional.
Î: Cum este o strategie de marketing educațional pentru clienții tăi?
O.V.: Marketingul educațional funcționează la fel ca educația la copii. Poate de aceea am reușit să îmbin echilibrat aceste două proiecte până acum. La Creative Ideas mai întâi analizăm produsul sau serviciul pe care clientul nostru îl oferă, apoi adunăm toate detaliile, informațiile despre produs/serviciu, caracteristici tehnice, proprietăți, lucruri generale despre industria sau domeniul respectiv și creăm o formă potrivită în care să transmitem aceste lucruri publicului. Apoi ne uităm la compania clientului, ce politică de reciclare are, în ce măsură este un domeniu sau o industrie sustenabilă, relația cu animalele (în sensul că produsele sale nu sunt testate pe animale – mai ales în industria cosmetică), dacă garantează că munca nu este făcută de copii (la produsele importate). Consumatorii din ziua de azi sunt interesați de aceste întrebări. Iar dacă clientul nostru respectă o parte dintre aceste politici, atunci ele trebuie comunicate publicului, pentru că aduc valoare produsului său. Acesta este rolul nostru, să investigăm, să punem toate informațiile în forma potrivită pentru public și să îl distribuim. O anumită categorie de public nu mai reacționează la oferte și promoții agresive, publicul dorește informații, dar într-un format inedit. Exact la fel ca educația copiilor, complaniile trebuie să educe publicul țintă pentru a-și crea o imagine bazată pe încredere.
Î: Care ar fi un sfat pentru tinerii din ziua de azi, dar valabil și pentru clienții tăi ?
O.V.: Dacă ar fi să ofer un singur sfat care să fie potrivit și pentru tinerii din ziua de azi (pentru care am conceput CREDU - Creative Education), dar și pentru clienții Creative Ideas (pentru care conturez strategii de comunicare și marketing educațional) ar fi un sfat despre curaj și frică: fără curaj nu poți să faci lucruri noi. Teama te ține pe loc, fie că e vorba de viața personală sau cea profesională.